vrijdag 29 april 2016

Socialmedia?

Sinds gisteravond heb ik mijzelf een facebookverbod opgelegd.
En ik moet je zeggen, het is best moeilijk om niet op Facebook te gaan kijken..

Op donderdagavond besloot ik om te gaan proberen om een week niet op Facebook te kijken. En eigenlijk ook niet op alle andere socialmedia, want mijn vriend Ronald vond het niet leuk dat ik met mijn telefoon bezig was als ik ook met hem bezig kon zijn.  En dat het een teken van verslaving was dat ik bij elke melding even moest kijken wat er aan de hand was. Ik wilde natuurlijk bewijzen dat er geen sprake was van een verslaving. Ik bedoel, een week op kamp en ik weet niet eens meer wat een telefoon is, ik hou van de geschiedenis en veel mensen weten dat ik het best een mooi leven zou vinden bij de Amish. Dus.. of ik echt verslaafd was? Natuurlijk niet, dat zou ik gaan bewijzen!

De eerste avond ging heel goed want mijn batterij was leeg. Ik was aan het oppassen op mijn oppasmeisje en heb BreakFree gekeken. Ik merk nu al dat in de tijd waarin ik normaal op mijn telefoon aan het spelen was, ik nu tv ging kijken. Want dat is dat uurtje na het werk, na het oppassen, na de scouting en na het laatste likje verf aanbrengen, wat je soms nog voor jezelf hebt op een dag.

Thuisgekomen had ik echt het idee dat ik dingen miste. Maar ik keek niet en ik was echt heel trots.
Maar.. Facebook vond Ronald de grootste verslaving dus, Pinterest en Instagram mochten wel?
Even snel Pinterest scannen op leuke plaatjes, ideeën en gedachten. Daarna voelde ik me niet zo blij maar eerder slecht, want ik was een paar uurtjes bezig en faalde alweer! Oke, dus ook geen Pinterest meer.

De volgende dag ging ik klussen en oppassen. Het was best moeilijk om Facebook niet op te zoeken toen bleek dat er in MonkeyTown  geen tijdschriften lagen! Na een uurtje meegespeeld te hebben wilde mijn oppasmeisje in de apparaten waar je als volwassene niet in mag en toen begon het om mij heen staren. Men, ik merkte dat ik echt niet de enige ben die vaak met de telefoon bezig is! Echt iedereen zat op de telefoon. Ik ging mensen bekijken en liedjes zingen in mijn hoofd. Maar even langs de statusupdates scrollen leek me toch wel erg lekker....... Uiteindelijk ben ik maar even gaan dagdromen. Dat deed ik altijd, vroeger werd ik door mijn broer altijd Droomie genoemd. Hele passages en gesprekken voerde ik met mensen die ik in het echt niet eens gedag durfde te zeggen. Ik bezocht eilanden, trouwde een paar keer, reed rond in mooie auto's. Ja dat dagdromen was eigenlijk best leuk en eigenlijk heb ik dat vervangen door plaatjes op te zoeken op Pinterest, die ik laatst anoniem heb gemaakt omdat je dagdromen toch best privé zijn, toch? Waarom dagdroom ik dan niet gewoon?  Dat ziet niemand!

Tsja en dan kom je wel op een dingetje. Waarom zat ik als kind al uren op Foxtvchat, MSN, CU2 en later veel op Hyves en waarom rolde dat automatisch door naar Facebook? Want als ik dat kom te weten weet ik ook waar mijn 'verslaving' vandaan komt...

Goed, ik hou van creatief bezig zijn en dat gaat goed op de computer. Ik hou van gedachten delen, ik hou van het leven bekijken van andere mensen die een andere levenswijze hebben, Ik hou van leuke jurkjes zoeken. Ik hou van bruiloften plannen. Ik hou van huizen bouwen en koopjes jagen voor in het huis. Ik hou van opkomsten opzoeken van andere scoutinggroepen. Ik vind het leuk om te zien dat er meisjes en jongens zoals ik bezig zijn met dezelfde dingen, en dat aan de andere kant van de wereld! Ik vind het leuk om filmpjes terug te kijken op momenten dat ik daar zin in heb en dan te delen wat ik over het filmpje denk.

En.. ik ben van mijzelf best verlegen geweest.. ik denk dat we de kern te pakken hebben.

PS. 1 dag volgehouden, wel mijn LinkedIn bijgewerkt en een blog aangemaakt..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten